SHUTTERSTOCK
Miris koji mami

Unatoč ritualu bez kojeg mislite da ne možete, postoje simptomi zbog kojih biste trebali prestati s kavom

Dok kod nekih djeluje stimulirajuće, kod drugih kofein može pojačati osjećaj tjeskobe, bolova u želucu i nesanice

Jeste li jutros odradili svoj ritual ispijanja kave prije uranjanja u dnevne obveze? Ovo crno zlato sveti je gral koji pokreće naš dan, čini kreativne napore smislenijima i nezaobilazna je tradicija ljudske povezanosti. Preformulirano u brojkama, prema izvješću Europske federacije za kavu Hrvatska je u 2022. uvezla više od 160 tona. Stoga, nema sumnje u to da smo nacija koja doista uživa u mirisima i okusima ovog napitka.

image
SHUTTERSTOCK

Nije za sve

Ipak, ova ljubav ponekad nije obostrana. Dok će kod nekih ispijanje tri šalice kave dnevno pružiti dovoljan poguranac u kreativnosti, kod drugih konzumiranje ovog crnog napitka može pojačati osjećaj tjeskobe, bolova u želucu i nesanice. Nabrojeni simptomi vjerujemo da su sasvim dovoljni razlozi za prestanak konzumacije kave, ljubavi na prvi miris unatoč. Što o tome kažu stručnjaci?

Dobrobiti ispijanja kave

Poznato je da kava sadrži kofein, međutim, ova biljka sadrži i druge hranjive tvari poput vitamina B i magnezija. Također, ovo je zrno obogaćeno polifenolima i antioksidansima za koje znamo da dobro djeluju na naše zdravlje. Spomenuti kofein podiže razinu energije i rad mozga, a isto tako se smatra dobrim stimulansom u borbi protiv umora i iscrpljenosti. Neki vjeruju da je zbog toga jednako dobra i kod stanja poput depresije.

- Polifenoli mogu poboljšati naše zdravlje na molekularnoj razini, a antioksidansi isključuju oksidaciju koja obično izjeda naše zdravo tkivo - objašnjava za Real Simple profesorica Lina Begdache.

Antioksidansi koji se nalaze u kavi mogu smanjiti upalu i potencijalno pružiti određenu zaštitu od bolesti srca i nekih vrsta raka. To potvrđuje i pregled istraživanja objavljenih u časopisu The New England Journal of Medicine. Osim toga, nalazi studije iz 2021. napravljeni na više od 300.000 sudionika sugeriraju da oni koji redovito piju ovo crno zlato, mogu imati manji rizik od fibrilacije atrija za razliku od onih koji je ne piju.

Loše strane

Nakon topa, slijedi flop. Da, ispijanje kave za neke može doista biti loše. Riječ je uglavnom o ljudima koji su osjetljivi na kofein, no ne isključuju se ni oni koji ga dobro podnose. Naime, pretjerana konzumacija kofeina, a posebno kasno popodne, može poremetiti ciklus spavanja. Također, budući da je riječ o stimulansu, već spomenute simptome povećane tjeskobe i ubrzanog rada srca bi baš zbog neispavanosti mogli osjetiti i oni koji kofein inače dobro podnose.

Uz nabrojeno, stručnjaci također smatraju da kofein može negativno djelovati na naš probavni sustav, odnosno da može potaknuti lučenje želučane kiseline i pogoršati sindrome iritabilnog crijeva. Dakle, zlatno pravilo zvano umjerenost bilo bi dobro koristiti i u ovom kontekstu.

image
SHUTTERSTOCK

Benefiti prestanka ispijanja kave

Ako već ne uspijevate s umjerenosti, nego ste sve ili ništa tip osobe, ovo su benefiti koji će proizaći ako prestanete potpuno s ritualom ispijanja kave.

  • Poboljšana kvaliteta sna

- Kofein koji se nalazi u kavi blokira receptore adenozina, a adenozin potiče san - objašnjava dijetetičarka Edwina Clark.

  • Smanjena anksioznost

Dok će kod nekih kofein uzrokovati trenutni porast energije, drugi bi mogli iskusiti porast tjeskobe. Ona pak može biti uvjetovana drugim zdravstvenim tegobama od lošeg zdravlja srca, visokog krvnog tlaka do nepravilnih ciklusa spavanja. Izbjegavanjem kofeina smanjit ćete i razinu tjeskobe.

  • Poboljšano zdravlje probavnog sustava

Ako osluškujete tijelo i ako prepoznate tegobe u želucu i probavnom sustavu nakon ispijanja prve šalice kave, prestanak pijenja vratit će ovaj važan dio našeg tijela u normalu. Kofein može iritirati želučanu sluznicu i povećati proizvodnju kiseline što je kod osjetljivih osoba doista pogubno.

image
SHUTTERSTOCK

Pametne strategije odvikavanja i dobre zamjene

Teško se je odviknuti nečega u čemu uživamo, međutim, uz malo truda možete pronaći svoj zamjenski ritual, jednako tako nutritivno obogaćen. Evo nekoliko strategija koje vam mogu pomoći u odvikavanju:

  • Smanjite količine kave koju pijete svaki dan. Ako su to bile tri šalice, neka sad budu dvije.
  • Rjeđe pijte kavu. Odredite da to bude svaki drugi ili treći dan.
  • Smanjite sadržaj kofeina u svakoj porciji kave koju popijete zamijenivši je onom beskofeinskom.

Ako želite ostaviti kavu, međutim, ne možete živjeti bez kofeina, pokušajte je zamijeniti čajevima koji sadrže kofein, kao što su crni čaj, zeleni čaj ili matcha. Za razliku od kave, čajevi obično sadrže manje kofeina što će djelovati blagotvorno na izbjegavanje glavobolje kod procesa odvikavanja.

Linker
16. srpanj 2024 10:01