SVE JE POVEZANO

Više od lijepog osmijeha. Oralni mikrobiom odgovoran je za cjelokupno zdravlje organizma

Briga o zubima i desnima nije samo za lijep osmijeh - ono može imati veliki utjecaj na naše cjelokupno zdravlje, posebno na naš probavni sustav. Oralno zdravlje je puno više od samo četkanja i čišćenja koncem. Vaša usta, slično kao i vaša crijeva, dom su mnoštvu korisnih bakterija koje djeluju na održavanje zdravlja i uravnoteženosti, a usta su i vrata crijevima. Sve u crijevima, bilo da se radi o hrani ili bakterijama, prvo je moralo proći kroz usta da bi stiglo tamo. Kada vaše oralno zdravlje pati, zdravlje vaših crijeva neće biti u svom vrhuncu.

Oralni mikrobiom

Oralni mikrobiom sličan je mikrobiomu crijeva, koji se sastoji od raznih bakterija i mikroorganizama koji utječu na naše cjelokupno zdravlje. Stotine bakterijskih vrsta u ustima igraju ključnu ulogu u održavanju zdravlja vaših desni i zuba, a neravnoteža u oralnom mikrobiomu može dovesti do stanja poput karijesa, gingivitisa i oralnog drozda, što također može utjecati na zdravlje crijeva kada bakterije iz usta putuju u probavni trakt.

Istraživanja pokazuju vezu između oralnih bolesti i sistemskih bolesti, što ukazuje na to da briga o vašem oralnom zdravlju koristi i cijelom tijelu.

image
SHUTTERSTOCK

Kako oralni mikrobiom utječe na crijeva

Oralni i crijevni mikrobiomi dijele oko 45 posto istih bakterijskih vrsta, što znači da se bakterije iz usta često koloniziraju u crijevima. Općenito, to nije štetno, ali neravnoteža u oralnim bakterijama može dovesti do disbioze crijeva i kroničnih probavnih simptoma. Rješavanje problema s oralnim zdravljem može pomoći u rješavanju problema s crijevima, a zdrava crijeva znači bolja koža, bolji imunitet i metabolizam, manji rizik od tjeskobe i depresije, hormonalna ravnoteža i još puno raznovrsnih dobrobiti.

Oralno zdravlje i specifični problemi s crijevima

• H. pylori Infekcije - Ova bakterija može zaraziti sluznicu želuca, uzrokujući gastritis, refluks kiseline i čireve. Često je H. pylori rasprostranjeniji u ustima nego u želucu, što dovodi do ponavljajućih infekcija unatoč liječenju. Poboljšanje oralnog zdravlja može pomoći u rješavanju ovog problema.
  • Upalna bolest crijeva (IBD) - Pacijenti s IBD-om često imaju oralne simptome poput suhih usta, čireva i upale desni. Istraživanja pokazuju veću prisutnost patogenih bakterija u ustima pacijenata s IBD-om, što sugerira da bi rješavanje oralnog zdravlja moglo ublažiti neke simptome IBD-a.

Utjecaj oralnog zdravlja na ostale tjelesne sustave

Mozak

Stanje vašeg oralnog mikrobioma može utjecati i na zdravlje mozga i živčanog sustava. Nedavna analiza više od 20 studija pronašla je vezu između oralnog zdravlja i kognitivnih funkcija kao što su učenje, pamćenje, pažnja i ukupna učinkovitost mozga kod starijih odraslih osoba.

Još jedna studija objavljena 2019. uspostavila je uzročno-posljedičnu vezu (ne samo korelaciju) između bakterija odgovornih za bolesti desni i Alzheimerove bolesti. Ta se veza pripisuje upali uzrokovanoj negativnim pomacima u oralnom mikrobiomu, zajedno s genetskom predispozicijom za Alzheimerovu bolest.

Osim toga, otkrivena je i povezanost između lošeg zdravlja zuba i povećanog rizika od anksioznosti i depresije.

image

Endokrini sustav

Čini se da oralni mikrobiom igra ulogu u nekoliko zdravstvenih problema povezanih i s endokrinim sustavom.

Jedan primjer je povezanost dijabetesa i oralnog mikrobioma. Osobe s dijabetesom pokazuju značajno različite oralne mikrobiome u usporedbi s nedijabetičarima. Nije jasno uzrokuje li dijabetes pomak u oralnim bakterijama ili obrnuto, ali postoji određena veza.

Sindrom policističnih jajnika (PCOS) je još jedno stanje povezano s promjenama u oralnom mikrobiomu. U pilot studiji, pacijenti s PCOS-om pokazali su niže relativno obilje aktinobakterija slinovnica u usporedbi s kontrolnom grupom. Druga studija otkrila je višu razinu bakterijskih sojeva koji izazivaju upalu kod žena s PCOS-om, posebno onih s gingivitisom, u usporedbi sa zdravim ženama.

Podržavanje oralnog mikrobioma

Da biste održali zdrav oralni mikrobiom te tako direktno utjecali na bolje cjelokupno zdravlje, razmislite o uvođenju ovih navika:

• Jedite prebiotička vlakna - hrana poput šparoga, luka i zelenih banana podržavaju zdrave bakterije u crijevima i ustima.
  • Četkica i konac - neophodno za razgradnju bakterijskih biofilmova i održavanje oralne higijene je redovito četkanje i korištenje konca za zube.
  • Vodica za ispiranje usta - odlučite se za prirodne alternative poput povlačenja kokosovim ulja u ustima ili vodica za ispiranje usta na bazi aloe-vere kako biste sačuvali sve korisne bakterije.

Dobro oralno zdravlje od vitalnog je značaja ne samo za lijepi osmijeh, već i za cjelokupno zdravlje organizma. Mikrobiom vaših usta značajno utječe na zdravlje crijeva i šire. Ako imate neobjašnjive probleme s crijevima, lošu kožu, loš imunitet ili loše pamćenje, razmislite o svojoj oralnoj higijeni.

Linker