SHUTTERSTOCK
Zabrinjavajuće

Stručnjaci upozoravaju: Čak i kratka izloženost ovoj reklami pogubna je za zdravlje djece

130 kalorija više dnevno djeca mogu zahvaliti reklamama

Dovoljno je pet minuta reklama za junk hranu da kalorijska vrijednost obroka djece i adolescenata poraste za 130 kilokalorija, što otprilike odgovara dvjema šnitama kruha. Toliko je pervazivan učinak reklamnih spotova za junk hranu da uopće nije važno koji tip poruke prenose niti u kojim medijima to čine. Reklame samo za brendove jednako su učinkovite kao i reklame koje pokazuju proizvode u punom sjaju.

Najizloženiji i najpodložniji

To su rezultati studije koja je nedavno predstavljena na Europskom kongresu o debljini, održanom u Malagi.

- Čak i kratka izloženost reklami za hranu koja obiluje mastima, solju i šećerom, može dovesti do pretjeranog unosa kalorija te tako i do potencijalnog debljanja, naročito kod mladih koji su osjetljiviji i podložniji djelovanju reklama te čiji stil prehrane utječe na njihovo zdravlje kasnije u životu – istaknula je autorica studije Emma Boyland, profesorica marketinga hrane i dječjeg zdravlja sa Sveučilišta u Liverpoolu.

Utjecaj poznat od ranije

Razne studije u prošlosti su utvrdile da postoji povezanost između reklama za junk hranu u audiovizualnim medijima i neposredne ili buduće konzumacije junk hrane kod djece i mladih ljudi. Ova nova studija istražuje utjecaj na djecu drugih sredstava komunikacije (poput podcasta ili radijskih oglasa) i reklama koje sadrže samo elemente koji podsjećaju na brend, bez direktnog pokazivanja hrane i pića. Studija je pokušala odgovoriti i na pitanje imaju li reklame za junk hranu drugačiji učinak na djecu iz različitih socioekonomskih slojeva.

Mogli su birati što će jesti

U studiju je bilo uključeno 240 djece u dobi od 7 do 15 godina iz škola u Merseysideu u Velikoj Britaniji. U dvije prilike djeca su bila izložena 5-minutnoj reklami za masnu, slatku ili slanu hranu ili reklamama za neprehrambene proizvode. U oba slučaja vidjeli su ili video spot koji sadrži samo reference na brend ili video s jasnim prikazom proizvoda i to na četiri različita medija: televiziji, društvenim mrežama, potcastu i reklamnim plakatima. Nakon izlaganja, znanstvenici su mjerili unos hrane kod djece koja su mogla slobodno odabrati što žele jesti za ručak, a zatim su taj unos usporedili s njihovim indeksom tjelesne mase i socioekonomskim statusom.

Trenutačni učinak

Djeca koja su bila izložena reklamama za junk hranu konzumirala su više grickalica i više jela za ručak, u prosjeku ukupno oko 130 kcal više dnevno u odnosu na svoje vršnjake koji su bili izloženi reklamama neprehrambenih proizvoda. Niti tip medija na kojem se prikazivala reklama niti socioekonomski status djece nisu ublažili učinak izlaganja reklamama.

Poruka dopire do djece

- Ovo je prva studija koja pokazuje da čak i reklame za hranu koje u sebi sadrže samo aluzije na brend (bez očitih prikaza hrane), za koje sada nije predviđena nikakva politika ograničenja na globalnoj razini, povećavaju konzumaciju hrane kod djece. Ovo novo otkriće pomoći će nam da kreiramo nove, hitne restriktivne politike za oglašavanje prehrambenih proizvoda, čija će svrha biti zaštita zdravlja mladih ljudi – rekla je prof. Boyland.

16. srpanj 2025 12:39