Zagušivanje zvuka vlastitog jedenja slušanjem glazbe ili praćenjem televizijskog programa znači da biste mogli pojesti više hrane nego što ste namjeravali, tvrdi se u novoj studiji objavljenoj u magazinu Food Quality and Preference. Za razliku od zvuka kuhanja - poput cvrčanja slanine ili pucketanja kokica - koji nam izaziva slinjenje, stručnjaci tvrde da će nam zvuci žvakanja i hrskanja vjerojatnije oslabiti apetit.
Zaboravljalo se na zvuk
Znanstvenici su ispitivali faktore prema kojima ljudi biraju određeni tip i količinu namirnice. Prethodne su studije u obzir uzimale okus, teksturu, veličinu obroka te izbor hrane prema osjetilnim znacima koji uključuju sitost ili osjećaj zadovoljstva nekom hranom. Taj osjećaj zadovoljstva obuhvaćao je slanost, slatkoću, ugodu žvakanja, gustoću i kremoznost zalogaja. Istraživalo se i održavanje željenog okusa i teksture hrane, ali uz smanjenu razinu energije u obroku. No, uglavnom se zaboravljalo na zvuk hrane pri jedenju. Jer, što je mrkva ako ne krcka i što je cola ako ne šumi?
Povezanos hrskanja i sitosti
Od 140 ispitanih stručnjaka za hranu i nutricionizam u ovoj studiji, njih 27 posto zvuk hrane dok je jedemo smatra “ključnim” ili “važnim”. Znanstvenici sa sveučilišta Brigham Young i Colorado State pratili su efekt zvuka jedenja na osjećaj sitosti i zadovoljstva hranom. Jedan je pokus pokazao da čak i navođenje ljudi da razmišljaju o zvuku jedenja, primjerice, za potrebe oglašavanja, može smanjiti konzumaciju hrane.
U drugom su pokusu sudionici jeli grickalice noseći slušalice i slušajući buku različite glasnoće. Što je buka bila glasnija i što je jače maskirala zvuk jedenja, sudionici su jeli više. Oni kojima je puštana najglasnija buka pojeli su prosječno četiri pereca, a oni u "najtišoj" grupi pojeli su 2,75 pereca. Drugim riječima, što su ljudi svjesniji zvuka jedenja, vjerojatnije će pojesti manje hrane.
Autori su ovo nazvali "efektom hrskanj"' te pozvali ljude da dok jedu osvijeste ne samo okus hrane, nego i njen zvuk.
Važan osjetilni znak
Koautorica studije, Gina Mohr, asistentica profesora marketinga na Sveučilištu u u Coloradu, kaže da je zvuk hrane "važan osjetilni znak u iskustvu jedenja”, ali i da ga i znanost i ljudi uglavnom previđaju.
Ryan Elder, asistent profesora marketinga sa Sveučilišta Brigham Young rekao je:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....