Kad ste dogovorili sastanak sa šefom, pripremite se za to kako ćete ga odraditi, a tek potom 'pokupite' stvari.
 Foto: iStock
Je li došlo vrijeme?

Kako dati otkaz: Iscrpan vodič za životni zaokret i promjenu posla

Otkrivamo kako prepoznati da je vrijeme za promjenu i kako se najbezbolnije rastati sa starim poslom.

Piše: Tena Šarčević


Za početak, provjerite pronalazite li se u znakovima koji govore da trebate dati otkaz.

1. znak: Imate osjećaj da ne postoji ništa novo što biste mogli naučiti ili da u vašoj okolini više nema mjesta za napredak. Ako ste dosegli maksimum, vrlo je mala šansa da ćete na posao i dalje ići s osmijehom. Neizazovno radno okruženje dovodi do dosade, zbog čega svaki dan postaje isti, a motivacije za odlazak na radno mjesto sve je manje.

2. znak: Primijetili ste da na poslu sve češće upadate u neugodne situacije s kolegama i šefovima. Ako ste nezadovoljni zbog situacije u kojoj se nalazite, veća je šansa da anksioznost i frustracije isplutaju na površinu kroz odnose s drugima. Ako često upadate u konflikte i nikako se ne možete složiti s ljudima iz svoje radne okoline, vrijeme je da razmislite o tome što se treba promijeniti. Slično poput onoga s obitelji i prijateljima, ne dopustite da drugi budu žrtve vašeg nezadovoljstva.

3. znak: Imate problema sa spavanjem. To mogu biti teškoće pri odlasku u krevet, kad ne uspijevate utonuti u san ili spavate isprekidano, zbog čega se ne možete odmoriti. Isto tako, alarmirajuće je i ako se dulje ne možete ustati na vrijeme iz kreveta. Svi smo umorni ujutro, ali anksioznost izazvana stresom zbog odlaska na posao može dodatno pogoršati situaciju i učiniti da nam izlazak iz kreveta bude prava noćna mora.

4. znak: Imate problem s apetitom, bilo da je riječ o tome da jedete previše ili premalo. Želja za hranom uvelike je povezana s našim emocijama, pa promjene u načinu na koji jedemo govore puno o stanju u kojem je naš organizam, ali i naša psiha.

5. znak: Veliki dio razgovora s vašim prijateljima i obitelji odlazi na vaše žalopojke o tome kako ste nezadovoljni radnim mjestom. Ako je vaš privatni život počeo previše patiti zbog situacije u tvrtki, definitivno je vrijeme za promjenu. Loše je ako ste vi nesretni i nezadovoljni kad dođete doma s posla, a još je gore ako tu energiju prenosite i na svoje ukućane i/ili prijatelje.


Nije lako, ali je izvedivo

Napuštanje zone komfora rijetko je lako. Čak i u slučajevima kad već odavno ne uživamo u onome što radimo, a odlazak na posao svaki nam je dan sve veći problem, davanje otkaza itekako je stresna odluka i velika životna promjena. Od svih poslovnih pothvata, otkaz je najveći, stoga mu trebamo pristupiti pažljivo, ozbiljno i, prije svega, apsolutno biti uvjereni da ga želimo.

Bez obzira na to iz kojeg je netko razloga odlučio napustiti radno mjesto, bilo bi poželjno oprostiti se od njega mirnim putem, a s nadređenima i kolegama ostati u dobrim odnosima, što ponekad može biti prilično zahtjevno.

Budite oprezni i taktični

Odlazak iz tvrtke stoga treba oprezno isplanirati i odraditi taktički. Jedna od ključnih stvari na koje treba pripaziti nakon što je odluka o napuštanju radnog mjesta donesena je da ju ne treba razglasiti na sva zvona, to više ako još niste sto posto sigurni da je to vaš konačni potez.

Iako su nam kolege na poslu najčešće bliži i prisniji no što su nam to šefovi pa postoji šansa da imamo potrebu najprije s njima podijeliti veliku vijest, možda je najbolje da prvi koji će doznati da želite otići bude poslodavac.

Naravno, sve ovisi o situaciji, veličini tvrtke u kojoj radimo i prirodi odnosa koje imamo s onima s kojima dijelimo radni prostor, ali po svaku cijenu treba nastojati da informacija o našem otkazu ne dođe do šefa posredno, a ne izravno od nas. Bez obzira koliko ste vremenski bili u radnom odnosu, najmanje što možete učiniti da biste ostavili dojam profesionalca i korektne osobe je iskreno, otvoreno i izravno porazgovarati sa šefom. Kolege obavijestite nakon što ste odradili razgovor. Upravo zato što ste s nekima od njih možda bliski, najbolje je ne govoriti im o svojoj odluci zato što postoji šansa da će vas pokušati odgovoriti i zadržati u radnoj sredini, a to nije najsretnija opcija ako ste sigurni da je odlazak ono što vam treba i što želite.

Foto: iStock
Dan kada ćete se zauvijek pozdraviti s poslodavcem i kolegama neće biti lak, ali nije razlog da očajavate. Sjetite se zašto ste odlučili dati otkaz i što je sve pred vama.

Ne objašnjavajte

Ponekad je najbolje što manje objašnjavati drugima, bez obzira na to koliko nam bili dragi. Kad ste dogovorili sastanak sa šefom, pripremite se za to kako ćete ga odraditi. Iako i ovdje sve ovisi o tome u kojoj ste mjeri s vašim nadređenim u prijateljskom, a u kojoj u strogo profesionalnom odnosu, nema potrebe za pretjerivanjima.

Obrazložite svoje razloge koji su vas doveli do situacije da napustite svoje radno mjesto, ali nemojte se osjećati kao da imate obavezu detaljno iznositi svoju motivaciju, osim, naravno, ako nemate potrebu za tim.

Nemojte zaboraviti da i dalje, bez obzira što vam to vjerojatno nije dan kad se osjećate najbolje, imate pravo na privatnost. Dakle, vaši planovi za daljnji razvoj karijere, informacije o (potencijalnom) budućem poslodavcu i razlozi odlaska koji su možda osobnije prirode možete, ali i ne morate podijeliti s uskoro pa bivšim šefom.

Kontrolirajte emocije

Još jedna od stvari na koje treba paziti pri davanju otkaza kontrola je vlastitih emocija. Nipošto si ne bi trebalo dopustiti da vaše emocije pri razgovoru odu u negativnom smjeru. Tko radi, taj i griješi, reklo bi se, a svatko od nas sigurno ima barem nekoliko stvari koje zamjera svojem šefu.

Ne dopustite da razgovor u kojem dajete otkaz postane bujica frustracija koje su se skupljale s vremenom, a sada konačno ne postoji barijera zbog kojih ih treba skrivati.

Dapače, koncentrirajte se na ono što je bilo lijepo, istaknite poslodavcu da ste u vremenu koje ste proveli u tvrtki napredovali i uživali u poslu. Ako ipak imate nešto što vas jako muči, a što biste htjeli reći šefu pri davanju otkaza, probajte ne biti pretjerano oštri, a o kritici koju ćete iznijeti razmislite prije, kako biste mogli osmisliti na koji ćete je način reći. U redu je dati konstruktivno mišljenje o onome što bi se u radnom okruženju moglo popraviti, ali pazite da u svojoj kritici ne uvrijedite nekoga od vaših suradnika. Osim ako je razlog vašeg otkaza ponašanje nekoga od vaših kolega, najbolje je skončati posao tako da svima ostanemo u lijepome pamćenju, ali i da sami zatvorimo jedno poglavlje života bez nagomilanih frustracija.

Ne zaboravite ove detalje

Na otkaznom razgovoru odmah se dogovorite i o duljini otkaznog roka i ostalim obavezama koje biste i vi i poslodavac trebali ispuniti prije završetka radnog odnosa. Potrudite se pronaći kompromis. Ako ste se dogovorili za trajanje otkaznog roka, slobodno se ponudite za obučavanje kolege koji će naslijediti vaše radno mjesto. Probajte dovršiti poslove koje ste eventualno počeli prije no što ste donijeli važnu odluku, a ne ustručavajte se ni tražiti pismo preporuke za dalje.

Nakon što ste riješili sve sa šefom, posvetite se svojim kolegama. Prije no što odete, ovisno o tome kakva vam je atmosfera u tvrtki, priredite na poslu neku vrstu oproštajne zabave. Pripremite nešto za jelo i piće, ili, ako niste takav tip, nakon posla izvedite suradnike na večeru ili piće. Zahvalite im se, prisjetite se zajedničkih trenutaka i uspjeha, dogovorite se o eventualnoj daljnjoj suradnji u obliku drukčijem od dosadašnjeg i, što je najvažnije, zajedno se zabavite.

Foto: iStock
Nipošto radniku nemojte davati lažnu nadu i završiti taj posljednji susret teškim riječima.

Riječ stručnjaka

A što ako vi otpuštate radnika

Savjete o tome kako najbezbolnije nekome priopćiti da će ostati bez posla donosi nam psihologinja Kristina Bačkonja.

Jedina stvar u poslovnom svijetu koja je teža od davanja otkaza je ona kad ga moramo dati nekome. Ovisno o razlozima za otkaz, i situacija može biti olakšavajuća ili otežavajuća, no rijetko je lako biti u poziciji priopćavanja takvih vijesti kad je teško predvidjeti reakciju druge osobe.

  1. Prije razgovora s osobom dobro se pripremite. Razmislite što želite reći i svoja razmišljanja skicirajte na papir. Ako dobro poznajete osobu kojoj dajete otkaz, postoji velika vjerojatnost da možete predvidjeti njezine reakcije. Pripremite se i na njih.
  2. Budite jasni i kongruentni. Ako ne postoji nada da osoba ipak ostane u tvrtki, nemojte zbog vlastite nelagode usred davanja otkaza obećati nešto što nije moguće. Osobi koja dobiva otkaz život se mijenja i u tom trenutku je najvažnije da ima istinite informacije kako bi mogla dalje planirati. Lažna nada će je kratkoročno utješiti, ali joj dugoročno ne donose ništa dobro.
  3. Neovisno o razlozima otkaza, potrudite se osobu ostaviti u resursivnom stanju. Vijest o otkazu vjerojatno nikoga neće razveseliti, no ako razgovor završite tako da poručite osobi kako vjerujete da će negdje drugdje ostvariti svoje potencijale, doći do izražaja, da će se dobro uklopiti u kolektiv - tada tu vjeru barem jednim dijelom ulijevate i dotičnoj osobi.
  4. Budite spremni na različite reakcije - od potpunog izostanka reakcije na vijest do ekstremnih reakcija (plača, ljutnje, itd.). Svatko drukčije reagira na stres i to nije vaša odgovornost. U slučajevima ekstremnijih reakcija nastojte smiriti situaciju, a ako vam to ne uspijeva, potražite pomoć. Kako davanje otkaza može biti vrlo stresno i za osobu koja daje otkaz, nužno je da, osim druge osobe, zaštitite i sebe. Imajte na umu da postupak nije samo vaša odgovornost i da time jeste djelomično utjecali na daljnji tijek život neke osobe, ali ne do te mjere da ste joj uništili život. Što će netko učiniti nakon stresnih situacija koje mu se događaju tijekom života i kako se s njima suočava, puno je važnije nego ih izbjeći. U konačnici, nije moguće izbjeći sve neugodne i teške životne situacije. Otkaz nekome može biti jako težak - no kako će iz nje izaći, ne ovisi o vama.
Linker
20. studeni 2024 10:41