Snažan antioksidans

Redovita konzumacija ovog minerala itekako djeluje na zdravlje štitnjače, ali i srca

Oksidativni stres i upala dva su temeljna uzroka autoimune bolesti

Naše ga tijelo treba u malim količinama, a među ostalim, ovaj je mineral u tragovima važan za održavanje zdravlja te zaštitu tkiva i stanica od oštećenja, uključujući oštećenje DNK. Nalazimo ga u tlu i vodi, apsorbiraju ga i biljke, a budući da je izuzetno važan za plodnost, zdravlje štitnjače i crijeva te doprinosi održavanju zdravlja kože, kose i noktiju, ljudi uzimaju kroz hranu ili kao suplementaciju. Međutim, nabrojeno je samo dio dobrobiti koje nudi. U nastavku donosimo razloge zašto biste u svoju dnevnu rutinu morali uvesti ovaj esencijalni mineral u tragovima, selen:

image
SHUTTERSTOCK

  • Smanjuje oštećenja uzrokovana slobodnim radikalima

Selen je snažan antioksidans koji može zaštititi srce i mentalno zdravlje. Odnosno, može pomoći u zaštiti stanica u tijelu od oštećenja uzrokovanih slobodnim radikalima. Iako se nalazi u hrani, ne dobivaju ga svi dovoljno samo prehranom. Slobodni radikali nastaju zbog mnogih stvari koje svakodnevno radimo ili s kojima dolazimo u dodir, poput onečišćenja, stresa, pa čak i metabolizma. Stoga je ravnoteža slobodnih radikala i antioksidansa u tijelu jako važna. Kada slobodni radikali nadvladaju antioksidanse, dolazi do oksidativnog stres. Previše slobodnih radikala može oštetiti naše stanice što dovodi do upala, starenja i bolesti, a selen pomaže u zaštiti stanica smanjujući količinu oštećenja uzrokovanu viškom slobodnih radikala. Istraživanja pokazuju da selen povećava ukupne razine antioksidansa u tijelu i pomaže povećati proizvodnju glutationa u tijelu. Glutation se često naziva glavnim antioksidansom jer je toliko važan za detoksikaciju, smanjenje upale i zaštitu stanica.

  • Može podržati zdrav imunosni sustav

Antioksidativna funkcija selena također je važna za zdrav imunosni sustav. Smanjivanjem upale i oksidativnog stresa, selen pomaže optimizirati imunosnu funkciju dok, s druge strane, niske razine selena povezane su sa slabim imunosnim odgovorom.

  • Kognitivna funkcija i mentalno zdravlje

Oksidativni stres, upale i zdravlje mozga međusobno su povezani stoga ne čudi da selen može pomoći i u ovom koraku. Bolesti poput Alzheimerove bolesti, demencije, pa čak i depresije povezane su s oksidativnim stresom, no konzumacija selena bi mogla pomoći u svakodnevnoj borbi. U je jednoj studiji davanje sudionicima selena s drugim antioksidansima poboljšalo pamćenje i kognitivne performanse. Istraživanja sugeriraju da bi mogla postojati veza između kognitivnog opadanja povezanog sa starenjem i nižih razina selena. Ovaj je mineral također proučavan kao mogući suplement za depresiju. U meta-analizi, istraživači su zaključili da visok unos selena smanjuje rizik od postporođajne depresije i smanjuje simptome depresije.

  • Zdravlje srca

Selenoproteini (proteini napravljeni sa selenom) mogu igrati važnu ulogu u zdravlju kardiovaskularnog sustava smanjujući oksidativni stres i upalu. Osobe s nižim razinama selena mogu biti izložene većem riziku od srčanih bolesti, no potrebna su dodatna istraživanja da bi se razumjela veza.

  • Zdravlje štitnjače

Bez odgovarajuće količine selena, štitnjača ne može pravilno funkcionirati odnosno ne može T4, neaktivni hormon štitnjače pretvoriti u T3, aktivni hormon štitnjače. Tkivo štitnjače sadrži velike količine selena. Njegovo antioksidativno djelovanje također podupire zdravlje štitnjače smanjujući oksidativni stres i upale. Ovo je posebno važno za one s Hashimotovim tireoiditisom, autoimunim stanjem štitnjače u kojem imunološki sustav napada štitnjaču. Oksidativni stres i upala dva su temeljna uzroka autoimune bolesti. Studije pokazuju obrnuti odnos između razine selena i zdravlja štitnjače kod žena, što znači kako se razina selena smanjuje, disfunkcija štitnjače raste.

image
SHUTTERSTOCK

Hrana bogata selenom i rizici

Ovisno o životnoj dobi, žene trebaju različite količine selena. Selen možete dobiti iz hrane kao što su brazilski oraščići, morski plodovi, meso i mesne prerađevine. Ipak, količina selena u hrani može varirati, posebno kod biljnih izvora, gdje može ovisiti o tlu na kojem je hrana uzgojena.

Preporučen dnevni unos selena iznosi 55 mcg, dok je onaj stvaran unos ovog minerala oko 40 mcg/dan. Unos prekomjerne količine selena (400 μg na dan) koja se uglavnom unosi kao dodatak prehrani, može biti toksična.

Linker
14. srpanj 2024 18:56