SHUTTERSTOCK
pazite na unos

Nedostatak ovog minerala dovodi do slabijeg imuniteta, ispadanja kose i upalnih bolesti

Iako ga tijelo treba u vrlo malim količinama, jedan je od 24 mikronutrijenta nužnih za život te se stoga i naziva esencijalnim mineralom u tragovima

Jedna od najpoznatijih uloga cinka je doprinos normalnoj funkciji imunosnog sustava. Utječe na stvaranje i aktivaciju T-limfocita, bijelih krvnih stanica važnih u borbi protiv infekcija, pa se nedovoljan unos ovog minerala negativno odražava na broj i funkciju T-stanica, a time i na imunitet.

Možda je zapravo najlakše reći da je cink veliki organizator koji pomaže tijelu u apsorpciji svih ostalih nutrijenata, pa ako nekome manjka cinka, vrlo je vjerojatno da mu manjka i mnogih drugih hranjivih tvari, što onda dovodi do ozbiljnih posljedica koje pogađaju i imunosni sustav.

Još jedna važna uloga cinka jest da pomaže u očuvanju plodnosti i kod muškaraca i kod žena. Nekoliko je istraživanja pokazalo i da postoji veza između manjka cinka u organizmu i loše kvalitete spermatozoida. Nizozemski znanstvenici otkrili su da su ispitanici koji su uzimali cink i folnu kiselinu nakon toga imali veći broj spermatozoida.

Ženama je potrebno oko 12 mg cinka na dan, muškarcima oko 15 mg, a djeci oko 10 miligrama. Bez negativnih posljedica odrasli mogu unositi i do 40 mg, ali to ne bi trebalo biti dugotrajno jer će smanjiti apsorpciju bakra i željeza.

image
SHUTTERSTOCK

Hrana bogata cinkom: meso peradi, crveno meso, riba, rakovi, školjke, orašasti plodovi, sušene grahorice, mlijeko i mliječni proizvodi, cjelovite žitarice, gljive, grašak, tofu, suncokretove i bučine sjemenke.

U opasnosti od nedostatka cinka su vegani, ljudi s neadekvatnom prehranom, dojilje, osobe s probavnim problemima koji ometaju normalnu apsorpciju (Crohnova bolest), alkoholičari. I pušenje iscrpljuje cink iz organizma.

Simptomi manjka

Manjak cinka u organizmu može izazvati ispadanje kose, poremećaje okusa i njuha, poremećaje u rastu, sporije zacjeljivanje rana, smanjenu spermatogenezu, dermatitise, akne... Već se i manji nedostatak odražava na rad timusa te smanjuje produkciju citokina, važnih medijatora upalnih bolesti.

Interakcije su moguće s nekim antibioticima i kontraceptivima, ali i sa suplementima kalcija, magnezija, bakra i željeza. Zato se prije uzimanja treba konzultirati s liječnikom.

Linker
15. srpanj 2024 14:38