SHUTTERSTOCK
Zelene dobrobiti

Dvije supernamirnice na testu! Kelj ili špinat - koje povrće je zdravije?

Kelj i špinat su zdravo tamno lisnato zeleno povrće, no postoji nekoliko ključnih razlika u sastavu hranjivih tvari

Gotovo i ne postoji savjet stručnjaka koji ne sadrži preporuku uvođenja zelenog lisnatog povrća u svakodnevnu prehranu. I ne čudi budući da je hranjivo i nudi brojne zdravstvene prednosti. Oni izbirljiviji kako volimo nazvati osobe koje nisu preveliki ljubitelji povrća u izboru zelenila nerijetko će odabrati povrće nekadašnjeg crtanog lika - špinat, od kojeg ‘rastu mišići‘ ili će pak posegnuti za još jedim izvorom željeza - keljom. Jedna i druga namirnica su odličan izbor, međutim, postoji li ipak mala razlika? Na ovu su dilemu tri nutricionistice dale svoj odgovor.

image
SHUTTERSTOCK

Kelj ili špinat

- Kelj i špinat su nesumnjivo zdravo i hranjivo tamno lisnato zeleno povrće, no postoji nekoliko ključnih razlika u sastavu hranjivih tvari - rekla je Stephanie McKercher, registrirana dijetetičarka s kojom se složila Natalie Gillett, također dijetetičarka.

Kelj je dobar izvor vlakana, vitamina A, C i K, te kalcija, dok je špinat dobar izvor željeza, kalija, vitamina A, C i K te folata i magnezija.

image
SHUTTERSTOCK

Nutritivne vrijednosti kelja

Kelj je bogat izvor vlakana. Također, prepun je vitamina C koji djeluje kao antioksidans pomažući imunosnom sustavu i u apsorpciji željeza.

- Za razliku od špinata, ima više vlakana i sadrži više vitamina C - rekla je McKercher dodajući kako su i jedno i drugo povrće bogat izvor vitamina K koji je pak važan za zdravlje kostiju kao i za zgrušavanje krvi.

Kelj obiluje vitaminom A koji podržava vid, imunosni sustav i zdravlje tkiva. Također, sadrži mineral kalij koji je uključen u kontrakcije mišića i pomaže u održavanju zdravog krvnog tlaka. Ovo povrće sadrži vlakana pa će tako 120 grama kuhanog kelja u sebi sadržati gotovo 20 posto dnevne preporuke vlakana. Još jedan čimbenik po kojem se kelj razlikuje od špinata je taj da kelj dolazi iz obitelji krstašica.

- Povrće iz skupine krstašica poznato je po visokom sadržaju glukozinolata, koji bi mogli štititi od raka - rekla je dijetetičarka Gillett ukazujući na istraživanje koje je objavljeno na web stranici Nacionalnog instituta za rak.

Posljednje, no ne i manje važno, kelj je također dobar izvor antioksidansa.

- Antioksidansi koji mogu pomoći u zaštiti tijela od oštećenja - objasnila je treća dijetetičarka i sportska nutricionistica, Romane Guerot.

Nutritivne vrijednosti špinata

Špinat je s dobrim razlogom hvaljeno povrće. Kao i njegov zeleni ‘suparnik‘, obiluje visokim razinama vitamina K, C i kalcija, no u jednom špinat prednjači.

- Dok kelj sadrži folnu kiselinu, špinat ga može pobijediti s više nego dvostrukom količinom za istu veličinu porcije - otkrila je Gillett dodajući kako folat pomaže u sprječavanju urođenih mana tijekom trudnoće. U usporedbi s keljom, špinat sadrži više željeza, koje je ključno za krvne stanice, energiju i rast.

Porcija kuhanog špinata od 100 grama ima otprilike 3,6 miligrama željeza, dok ista količina kuhanog kelja sadrži oko jedan miligrama željeza, minerala koji je od vitalnog značaja kod sprječavanja anemije.

- Špinat nudi značajnu količinu esencijalnih nutrijenata uključujući željezo, vitamine A, K i folnu kiselinu - dodala je Guerot.

Poput kelja, špinat je također bogat vlaknima, koji kako objašnjava dijetetičarka, pomažu u probavi te u kontroli tjelesne težine.

Koji je izbor bolji?

Nema jasnog pobjednika u borbi između kelja i špinata budući da oba nude odlične benefite. Obje namirnice su iznimno zdrave i nude jedinstvene prednosti, a dijetetičarka Gillett pritom je stavila naglasak kako će izbor između kelja i špinata uvelike ovisi o individualnim preferencijama i prehrambenim potrebama.

- Sadrže niz hranjivih tvari neophodnih za dobro zdravlje. Međutim, ako tražite hranu koja je posebno bogata vlaknima, vitaminima K i C, kelj je bolji izbor - rekla je Guerot koja savjetuje uz ova dva, uvrštavanje i ostalog povrća u prehranu.

S prethodnicama se složila posljednja stručnjakinja zaključivši kako konzumiranje raznovrsnog povrća tijelu daje različite hranjive tvari koje su mu potrebne za razvoj.

- Raznolikost također čini obroke zanimljivijima i sprječava dosadu - rekla je McKercher.

Tretiranje kelja i špinata

Obje namirnice mogu se jesti sirove i kuhane. Mogu također biti sjajan dodatak raznim salatama, juhama, smoothiejima i prženim krumpirićima.

- Kada birate špinat ili kelj, tražite svježe i zelene listove. Izbjegavajte lišće koje je žuto ili smeđe - savjetuje Guerot i dodaje da se svježe lisnato povrće u hladnjaku može čuvati do pet dana.

Budući da svježe nije dostupno tijekom cijele godine, kupnja smrznute verzije špinata i kelja također je dobra pa čak i povoljna opcija. Smrznuti špinat ili kelj može opstati u zamrzivaču mjesecima bez brige da će se pokvariti.

Linker
19. srpanj 2024 13:27