SHUTTERSTOCK
dobro je znati

Visoko funkcionalna anksioznost, je li to i vaš problem? Tri znaka na koja treba obratiti pažnju

Neki stručnjaci smatraju da je taj termin posljednjih godina stekao popularnost zbog pandemije

Hashtag „highfunctioninganxiety” na TikToku ima gotovo 180 milijuna pregleda. Iako sama ideja nije nova, širenje i pažnja koju taj pojam izaziva jest.

- Visoko funkcionalna anksioznost nije priznata klinička dijagnoza, no općenito se odnosi na osobe kojima odlično ide u školi ili na poslu. Dakle, ako netko ima visoko funkcionalnu anksioznost, to znači da je izvrstan u svom poslu unatoč tome što je lošeg mentalnog zdravlja - pojašnjava John T. Maier, psihoterapeut iz Cambridgea u Massachusettsu.

- Kad ljudi kažu „visoko funkcionalan sam”, ne kažu „Radim odličan posao u podizanju i vođenju svoje obitelji” ili „Radim odličan posao” nego to znači „Obavljam sav svoj posao” - kaže Maier dodajući da se ti ljudi često čine vrlo uspješni u životu, no oni zapravo svojim visokim zalaganjem skrivaju svoje strahove i paniku kako bi izbjegli neuspjeh, odbacivanje ili razočaranje drugih. Neki stručnjaci smatraju da je taj termin posljednjih godina stekao popularnost zbog pandemije.

- Nakon covida, odjednom je bio puno veći fokus javnosti na mentalno zdravlje i ljudi su mnogo svjesniji nekih znakova koji ukazuju na probleme, a koji su im možda prije promicali - kaže psihologinja Irina Gorelik te opisuje tri znaka koji bi mogli ukazivati da imate visoko funkcionalnu anksioznost.


1. Fizičke promjene, razdražljivost

Palpitacije, znojni dlanovi i razdražljivost su znakovi da možda patite od visoko funkcionalne anksioznosti.

- Neki ljudi primjećuju da više ne mogu podnijeti toliko kave kao prije - kaže Gorelik.


2. Teško se odlučujete na druženje s prijateljima

Zamislite visoko funkcionalnu anksioznost kao masku. Odlična izvedba na poslu je samo način da prikrijete svoje unutrašnje borbe. Za to je potreban veliki mentalni napor pa,kad vam prijatelj pošalje poruku pozivajući vas na piće nakon posla, jednostavno više nemate energije za to.

- Osobe s ovim problemom sklone su ignorirati stvari koje nisu obavezne i nužne- kaže Gorelik.


3. Mijenjaju se svakodnevne navike

To koliko ste se udaljili od svoje svakodnevne rutine također može ukazivati na visoko funkcionalnu anksioznost. Možda spavate više ili manje nego prije ili jedete više ili manje nego prije.

- Primijetite li da stvari više nisu kao prije, to bi moglo značiti i da je vaša anksioznost veća. A to što su svi računi plaćeni i što je vaš zadnji poslovni zadatak bio odlično obavljen, ne znači da ste dobrog mentalnog zdravlja. Anksioznost utječe na vas, ali na mnogo suptilniji način - upozorava Gorelik.

Linker
16. lipanj 2024 07:42