SHUTTERSTOCK
Imamo recept

Doista djeluje! Uz pomoć ovih 11 koraka postat ćete sretnija osoba

Naučite ne samo cijeniti sreću nego je i predviđati

Možemo li iščekivati radost? Ako je vjerovati kliničkoj psihologinji i stručnjakinji za mentalno zdravlje, dr. Sophie Mort, možemo. Štoviše, ako njegujemo ovaj pristup, bit ćemo sretniji.

- Razmislite. Često osjećamo radost i uzbuđenje kada planiramo putovanje, razmišljamo o odlasku na spoj ili iščekujemo poseban obrok - objašnjava ona nastavljajući kako je lako veseliti se praznicima i posebnim prilikama, međutim, život ispunjen radošću uključuje i svakodnevne događaje.

Radovanje sadašnjem trenutku

Drugim riječima, fraza iščekivati radost koja potječe od njemačke riječi vorfreude, ne odnosi se na određeni događaj u budućnosti, već radovanje nečemu što može izazvati radost u sadašnjem trenutku. Karen Neil, zdravstvena trenerica i osnivačica Mindful Medicine smatra da radosno življenje u sadašnjosti može poboljšati raspoloženje, smanjiti razinu stresa i pomoći u izbjegavanju sagorijevanja, odnosno burnouta. Studija iz 2017. objavljena u Frontiers of Psychology otkrila je da iščekivanje pozitivnih događaja aktivira medijalni prefrontalni korteks mozga, što je povezano s višom razinom blagostanja.

Razočarenje

Logično pitanje koje se nameće je ne riskiramo li razočarenje ako se nadamo? Emma Mills, stručnjakinja za svjesnost, nije sklona takvom razmišljanju.

- Postoji izreka: ‘Ako se brineš, patiš dva puta.’ Radost koja se očekuje je suprotnost tome. Čak i ako se očekivani događaj pokaže razočarenjem, pozitivan stav iščekivanja radosti pomaže ljudima da se oporave - smatra Mills s kojom se slaže psihoterapeutkinja Tania Taylor koja pak smatra da optimisti imaju poboljšane sposobnosti suočavanja kada se nose s neplaniranom nevoljom i imaju tendenciju da se oporave u značajno kraćem vremenu.

Zamka

Ako prolazite kroz teško razdoblje i osjećate se kao da se nemate čemu radovati, nemojte se opterećivati.

- Važno je da se pozitivna psihologija ne pomiješa s toksičnom pozitivnošću - kaže Taylor nastavljajući kako je u redu primjerice mirno sjediti gledajući televizor ne tražeći radost. Međutim, ako osjećaj beznađa potraje, naglašava ona, važno je potražiti pomoć liječnika opće prakse, terapeuta i drugih stručnjaka.

Willem Kuyken, profesor mindfulnessa na Sveučilištu u Oxfordu, istraživao je dobrobiti njegovanja radosti.

- Potreban je samo mali korak iz navike i osvještavanja kako bismo uživali u ljudima koje volimo oko sebe, uživali u hrani ili plesali uz glazbu u kuhinji dok kuhamo. Ovi trenuci dostupni su nam cijelo vrijeme - kaže profesor.

11 koraka do sreće

Imajući to na umu, donosimo 11 jednostavnih načina s kojima ćete njegovati radost u svom životu.

Krenite malim koracima

Ako vam je koncept iščekivanja radosti potpuno stran, krenite malim koracima. Primjerice, svaki dan provedite neko vrijeme tražeći prekrasan cvijet, zanimljiv prizor ili slatkog psa za fotografiranje.

Mislite pozitivno

- Planirajte jutarnju afirmaciju ili pozitivnu izjavu i veselite se započeti dan s tim u mislima. Tu izjavu stavite primjerice na čuvar zaslona na svom telefonu s ciljem da se svaki put kad pogledate u njega podsjetite na radost - kaže Taylor.

Pretvorite rutinu u ritual

Kad određena radnja s vremenom postane ponavljajuća, često izgubimo one iskrene čari koje u sebi sadrži.

- Sasvim simbolična radnja koju pretvaram u radost je iščekivanje moje prve kave u danu. Kad se probudim prvo o čemu razmišljam je kako će mirisati, kakvog će okusa biti i kako ću se osjećati dok je pijem. Ispijanje prve jutarnje kava je ritual koji volim i stvarno si dopuštam da se usredotočim na njega - kaže Mort.

image
SHUTTERSTOCK

Pronađite radost u svakodnevici

Na kraju dana dobro je osvrnuti se na radosne trenutke koje ste proživjeli u tom danu te razmotriti tri kojima se radujete u sutrašnjem danu. To može biti jutarnja šetnja parkom ili slušanje podcasta na putu na posao, uživanje u obroku ili pak dobroj kupki na kraju dana.

Izbjegavajte zamke uma

- Da biste promijenili način razmišljanja kako biste postali radosniji, prvo se morate upoznati s vlastitim negativnim obrascima razmišljanja - kaže Karen Atkinson, izvršna direktorica Mindfulness UK-a nastavljajući kako zamke uma uključuju katastrofiziranje i odbacivanje pozitivnog.

Dobar primjer za to je vikend izlet. Umjesto da već razmišljate o ponedjeljku i povratku na posao, stanite i recite si: ‘Kako lijepo! Preda mnom je vikend u prirodi i druženje s prijateljima!‘

Počastite se

Vezano na prethodno, pokušajte petkom završiti s poslom sat vremena ranije kako biste otišli na vikend ili večeru s prijateljima, posjetili umjetničku galeriju ili sami otišli u kino.

- Ako si date dopuštenje da se veselite ovim užicima, možete se pripremiti da u njima uživate - smatraju iz Mindfulnessa.

Napišite planove

Jedna od vježbi Mindfulness projekta je stjecanje navike zapisivanja planova. Autori predlažu da ocijenite svoje razine predviđanja radosnih trenutaka, ali čak i jednostavan čin stavljanja olovke na papir može učiniti planove stvarnijima i povećati uzbuđenje.

Vodite dnevnik radosti

- Radost je individualna. Zato, vodite dnevnik radosti, bilježeći što vas je usrećilo taj dan, tjedan ili mjesec. Tako možete planirati više toga u budućnosti - kaže Neil.

Učinite nešto kreativno

Istraživanja koja ispituju utjecaj kreativnosti na mentalno zdravlje uglavnom su pozitivna.

- Nastojte u danu odvojiti malo vremena i dopustiti svojoj kreativnoj strani da se razbukta. Ne morate biti prirodni umjetnik. Ako ne znate slikati ili crtati, izrezivanje slika iz omiljenog časopisima i stvaranje kolaža, pisanje vlastite pjesme ili priče ili gledanje videa kako napraviti origami, odlična je kreativnost - kaže Taylor.

Idite u knjižnicu

Redoviti odlazak u lokalnu knjižnicu odličan je način da ubacite radost u svoj život.

- Jeste li ikada imali onaj osjećaj da zaista uživate u knjizi koju čitate, ali ste i uzbuđeni što ćete započeti sljedeću? To je savršen primjer radosti - smatra Mort.

Odvojite vrijeme za tišinu

Iščekivanje radosti nisu samo zabave, praznici i hobiji. Samo nekoliko minuta meditacije dnevno može značajno promijeniti perspektivu, ali i fizički promijeniti naš mozak, usmjeravajući ga prema pozitivnijim mislima i emocijama.

- Zatvorite vrata, upalite svijeću i prihvatite trenutke tišine. Radujte se miru koji dolazi sa svakom seansom - zaključuje Mort.

Linker
20. svibanj 2024 06:01