Psihologinja Lara Ludaš. Foto: Tomislav Krišto/CROPIX
Bolest novog doba

Psihologinja Ludaš o tri zabrinjavajuća izazova koja muče zaposlene: ‘S njima se susrećem svakodnevno‘

Sve veći broj zaposlenika osjeća digitalni umor od ekrana, konstantnih online sastanaka i nedostatka stvarnog kontakta

U svijetu koji sve brže ide naprijed, a poslovni ritam ne prestaje ni vikendom ljudi su sve češće umorni, iscrpljeni, tjeskobni. Pritom sve više zaposlenika, osobito u informatičkoj industriji, radi od kuće. Zvuči kao san: bez jutarnjih gužvi, u pidžami, s kavom u omiljenoj šalici. No realnost zna biti puno drugačija - nestaju granice između privatnog i poslovnog života, socijalni kontakti blijede, a osjećaj usamljenosti raste.

image

Psihologinja Ludaš otkrila je zašto je važno raditi na poticanju razgovora o mentalnom zdravlju

Foto: Tomislav Krišto/CROPIX

U takvom okruženju uloga People Partnera postaje ključna - to nije netko iz odjela ljudskih potencijala tko šalje ankete, već netko tko zaposlenicima zaista čuva leđa. Razgovarali smo s Larom Ludaš, psihologinjom i People Partnericom u jednoj od najbrže rastućih tehnoloških kompanija u Europi, Spyrosoft, koja nam je otvoreno i konkretno ispričala kako izgleda njezin posao, koji izazovi muče "remote" zaposlenike i zašto je važno da svi zajedno radimo na poticanju razgovora o mentalnom zdravlju - bez stigme, nelagode i srama.

Od agencije do kompanije

- Još tijekom studija psihologije počela sam se zanimati za svijet biznisa i područje ljudskih potencijala - priča Lara Ludaš o svom početku. Prvi posao pronašla je u agenciji za zapošljavanje, što danas vidi kao iznimno korisno iskustvo. - Omogućilo mi je rad na mnogo različitih pozicija, bolje razumijevanje tržišta rada i što znači rad s klijentima.

Nakon toga nastavila je raditi u području zapošljavanja, prvo u korporaciji, a zatim je prešla u IT industriju, gdje se zadržala.

- IT me privukao, ne samo zato što na neki način predstavlja budućnost nego i zbog dinamike. Zanimljivo je pratiti kako se brzo trendovi mijenjaju i kako se tvrtke i njihove najbolje prakse tome prilagođavaju.

Tako je postupno došla i do pozicije People Partnerice u Spyrosoftu.

- People Partner je kod nas dio takozvanog People operations globalnog tima, a naša glavna uloga je pružanje podrške zaposlenicima tijekom cijelog radnog vijeka - od uhodavanja početnika do eventualnog odlaska iz tvrtke - pojašnjava Lara.

To uključuje organizaciju događanja, edukacije, svakodnevnu komunikaciju sa zaposlenicima, ali i rješavanje izazova, osobnih ili profesionalnih.

- Također smo partner menadžmentu u provedbi programa i procesa odjela ljudskih potencijala, a sve s ciljem motivacije, razvoja i zadržavanja zaposlenika - kaže i dodaje kako je jedan od velikih izazova u IT sektoru rad na daljinu.

Stalna dostupnost

- Tri glavna izazova su izolacija, nedostatak granice između posla i privatnog života te osjećaj stalne dostupnosti - ističe Lara i dodaje kako zaposlenici mogu razviti osjećaj usamljenosti, ali i anksioznosti ako nemaju s kim prokomentirati neke situacije na poslu, što može dovesti do dodatnog stresa.

Tu je i sve veći broj zaposlenika koji osjećaju "digitalni umor" - iscrpljenost od ekrana, konstantnih online sastanaka i nedostatka stvarnog kontakta.

Ozbiljno su pristupili temi mentalnog zdravlja. Svakih mjesec do dva organiziraju radionice, a teme biraju zaposlenici tako da se osluškuju njihove želje i potrebe. Do sada su pokrili teme nošenja sa stresom, teškoće na poslu, probleme s vremenom, sniženo raspoloženje, burnout, probleme s motivacijom, bolju organizaciju i postavljanje prioriteta.

- Kolegica i ja ponudile smo nekoliko tema koje su nam se činile relevantne, ali smo ostavile i prostor da zaposlenici sami predlože što bi voljeli čuti. Tako smo krenuli s onima koje su dobile najviše glasova - kaže Lara.

Odaziv? Oko 20 posto zaposlenika, što smatra odličnim rezultatom za tvrtku u kojoj većina ljudi radi na daljinu i gdje su radionice neobavezne.

Osim radionicama, zaposlenici imaju pristup i besplatnim, anonimnim konzultacijama sa stručnjakinjama iz tima za mentalno zdravlje. To nisu psihoterapije, već individualne konzultacije koje zaposlenici mogu zatražiti ako žele, s naglaskom na potpunoj povjerljivosti i usklađenosti s etičkim standardima psihološke prakse.

image

Trebalo bi pokušati povući granice između poslovnog i privatnog života jer su one kod rada na daljinu još zamagljenije, ističe psihologinja

Foto: Tomislav Krišto/CROPIX

Iskrene povratne informacije

Ima li učinka?

- Od trenutka uvođenja konzultacija proveli smo desetke individualnih razgovora. Ljudi su se javljali s raznim temama, od lošeg raspoloženja, stresa, odgađanja obaveza do pitanja o anksioznosti i psihoterapiji - kaže Lara.

- Za sve inicijative koje provodimo trudimo se prikupiti povratne informacije. To uključuje upitnike nakon radionica, anonimne evaluacije i otvorene komentare zaposlenika. Ponekad nam je i sama činjenica da ljudi aktivno koriste te mogućnosti jasan pokazatelj da im je stalo i da traže podršku - pojašnjava i dodaje što joj u ovom poslu najviše znači.

- Najvredniji su mi trenuci kada vidim da sam nekome pomogla. Bila to neka sitnica, primjerice gdje da pronađu dokument koji im treba, ili kompleksnije stvari, primjerice kako riješiti tešku situaciju na poslu - priča.

Dodaje i da je prednost rada u manjem timu to što može s ljudima sjesti na kavu, popričati, čuti ih.

- Kad vidim da mi zbilja otvoreno kažu što misle i daju iskrene povratne informacije i kad primijetim da smo uspjeli uspostaviti odnos povjerenja, to mi najviše znači - kaže psihologinja Ludaš.

Što bi savjetovala osobama koje rade na daljinu, puno su pred ekranom, a osjećaju se usamljeno, iscrpljeno ili nemotivirano. Kad se onaj toliko sanjani rad na daljinu - pretvori u problem?

- Trebalo bi pokušati povući granice između poslovnog i privatnog života jer su one kod rada na daljinu još zamagljenije. Idealno bi bilo imati odvojenu prostoriju ili kutak za rad bez ometanja, pa kad si gotov s poslom, izađeš i napraviš tu tranziciju u privatno vrijeme - kaže, ali ističe i važan trend gdje je sve prisutnija obrnuta situacija u IT sektoru - ljudi žele više raditi na daljinu, ali ih se na neki način prisilno vraća u urede. I to zna izazivati otpor.

- Kod nas u Spyrosoftu stoga, čak i za ljude koji planiraju raditi na daljinu i tako smo s njima dogovorili pri zapošljavanju, uvođenje u posao preferiramo odraditi uživo ako je moguće, a nakon toga ih kontinuirano potičemo i pozivamo ako žele da povremeno dođu na neku aktivnost ili događaj na kojem se okupi više ljudi, da se ipak ta povezanost i ljudski kontakt potpuno ne izgube - kaže. Ona puni baterije tako da ode u prirodu ili na putovanje. Na putovanjima tako često primijeti porast energije i motivacije.

Ima li života bez stresa?

Ulaganje u mentalno zdravlje zaposlenika nije trošak već dugoročna investicija u uspjeh tvrtke. Danas, kad su stres i burnout sve prisutniji - pogotovo u IT sektoru gdje su često pritisci i dinamika visoki, a granice između privatnog i poslovnog života zamagljene - adekvatna podrška zaposlenicima naposljetku znači veću produktivnost, manju fluktuaciju i zdraviju radnu atmosferu. Ukratko, kada danas govorimo o benefitima za zaposlenike, holistički pristup postaje novi standard. Više se ne radi samo o zdravstvenoj skrbi ili članstvu u teretani - fokus na mentalno zdravlje sada je ključni dio paketa.

A zaposlenici koji osjećaju da ih poslodavac podržava i cijeni ostaju u tvrtki, poručila je people partnerica Lara Ludaš. Stoga u hibridnom i digitalnom svijetu u kojem živimo psihološka podrška zaposlenicima nije luksuz.

To je nužnost ako želimo zdrave, zadovoljne i motivirane ljude.

- Teško je danas živjeti bez stresa. Neki se bolje nose s time, neki lošije. No tema mentalnog zdravlja mora se ozbiljno shvatiti - smatra People Partnerica Lara Ludaš.

16. srpanj 2025 13:28